Publikationen


5833 Publikationen gefunden
    TC Cham

    Patent

    Continental Automotive GmbH, Frank Denk

    Actuation of fuel injectors for multiple injections

    2018

    MobilMaschinenbau und MechatronikTC Cham

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Continental Automotive GmbH, Frank Denk

    Induktives Laden - Technologien und Standards

    Elektromagnetismus, Esslingen

    2018

    ISBN: 9783943563016

    GesundAngewandte Gesundheitswissenschaften

    Zeitschriftenartikel

    Bernhard Bleyer

    Krause, Franziska; Boldt, Joachim (2018): Care in Healthcare. Reflections on Theory and Practice. Basingstoke, UK: Palgrave Macmillan.

    Buchbesprechung

    Ethik in der Medizin, no. 4

    2018

    NachhaltigAngewandte Naturwissenschaften und WirtschaftsingenieurwesenEuropan Campus Rottal-Inn

    Zeitschriftenartikel

    A. Theodoridis, S. Detscher, Sascha Kreiskott, M. Handschuh, C. Glöckner

    Mit AAA-Vertrieb innovative Energielösungen verkaufen

    Sales Excellence, vol. 27, no. 11, pp. 16-19

    2018

    DOI: 10.1007/s35141-018-0178-5

    Abstract anzeigen

    Neue Ansätze sind nötig, um den Verkauf innovativer Energielösungen zu beschleunigen und zu vereinfachen. Bereits heute stehen vielfältige leistungsstarke Anwendungen basierend auf Analytik, Automatisierung und Artifizieller Intelligenz (AAA) bereit. Die Weichen für zukünftige Markterfolge werden jetzt gestellt. ...

    DigitalAngewandte Wirtschaftswissenschaften

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Heribert Popp

    Lehre 4.0: Erfahrungsbericht aus der Hochschule

    Digitale Hochschule: Tagungsband der 93. Bundes Dekane Konferenz Wirtschaftswissenschaften (16.-18. Mai 2018, Hochschule Düsseldorf), vol. 46

    2018

    DigitalNachhaltigAngewandte Naturwissenschaften und WirtschaftsingenieurwesenIPH Teisnach

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    O. Fähnle, M. Doetz, Christian Vogt, O. Dambon, Rolf Rascher, E. Langenbach

    Enlarging process window of ductile mode machining of WC molds

    Proceedings of EOSAM 2018 (European Optical Society Biennial Meeting; October 2018; Delft, The Netherlands): Optical System Design, Tolerancing, and Fabrication

    2018

    DigitalNachhaltigAngewandte Naturwissenschaften und WirtschaftsingenieurwesenIPH Teisnach

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    O. Fähnle, Christian Vogt, Rolf Rascher, Christian J. Trum, Sebastian Sitzberger

    First experiences with Filled-Up-Microscopy (FUM) to evaluate the depth of sub-surface damages on ground surfaces

    Proceedings of EOSAM 2018 (European Optical Society Biennial Meeting; October 2018; Delft, The Netherlands): Optical System Design, Tolerancing, and Fabrication

    2018

    DigitalNachhaltigAngewandte Naturwissenschaften und WirtschaftsingenieurwesenIPH Teisnach

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    O. Fähnle, M. Doetz, Christian Vogt, Rolf Rascher

    Standardized evaluation of grinding tools for brittle and ductile mode grinding

    Invited Paper

    Proceedings of EOSAM 2018 (European Optical Society Biennial Meeting; October 2018; Delft, The Netherlands): Optical System Design, Tolerancing, and Fabrication

    2018

    DigitalMobilEuropan Campus Rottal-Inn

    Zeitschriftenartikel

    W. Benecke, J. Adam, M. Mátéfi-Tempfli, T. Reimer, de Oliveira Hansen, R. M. D., R. Safonovs, B. Wagner, S. Chemnitz, Stefan Mátéfi-Tempfli

    Magnetic films for electromagnetic actuation in MEMS switches

    Microsystem Technologies, vol. 24, no. 4, pp. 1987-1994

    2018

    DOI: 10.1007/s00542-017-3595-2

    Abstract anzeigen

    This paper investigates the fabrication of magnetic films via electroplating to be applied into electromagnetic actuated micro electro-mechanical systems (MEMS) switches. Cobalt and nickel films (1 µm thicknesses) were deposited on gold coated silicon substrates via electrochemical deposition. Different deposition conditions were investigated, regarding temperature and deposition voltage. The films morphologies were characterized via atomic force microscopy, while the magnetic properties of the films were characterized via vibrating sample magnetometer measurements. In order to evaluate the integration of these magnetic films into MEMS switches with low energy consumption, a mathematical model was developed and the results show that these films can be applied into efficient actuation with reduced power dissipation.

    Angewandte Wirtschaftswissenschaften

    Buch (Monographie)

    Josef Scherer, Klaus Fruth

    Einführung in ein Integriertes Business Continuity-Managementsystem mit Governance, Risk und Compliance (GRC)

    Handbuch

    2018

    MobilAngewandte WirtschaftswissenschaftenTC Grafenau

    Zeitschriftenartikel

    Mohammed Alnahhal, Diane Ahrens

    A Simulation-Based System for Calculating Optimal Numbers of Forklift Drivers in Industrial Plants

    Bavarian Journal of Applied Sciences, vol. 4, no. 1, pp. 354-369

    2018

    DOI: 10.25929/bjas.v4i1.53

    Abstract anzeigen

    Dieser Artikel beschreibt eine Optimierungsmethode für ein Materialtransportsystem von Gabelstaplern mittels Warteschlangentheorie und Simulation. Ziel ist es, verschiedene Arten von Verschwendung bei den Kapazitätskosten, verspäteten Arbeitsaufträgen und Transportkosten zu reduzieren. Es wird eine gewisse ITInfrastruktur angenommen, wie etwa die Verwendung von Monitoren, um die aktuellen Arbeitsaufträge von verschiedenen Arbeitsplätzen anzuzeigen. Mathematische Gleichungen werden benutzt, um anfängliche obere und untere Grenzen für die benötigten Kapazitätsniveaus zu finden. Danach wird eine Simulation für verschiedene Kapazitätsniveaus innerhalb des Bereichs der theoretischen Ergebnisse durchgeführt, um die genau benötigte Mannzeit für verschiedene Jobsequenzierungsstrategien zu finden. Mit Hilfe der Statistiksoftware R wird ein Tool erstellt, welches Unternehmen für verschiedene Parameter Ergebnisse liefert. Diese Ergebnisse zeigen die Auswirkungen der Verwendung von Batching, unter Berücksichtigung der Begrenzung des Zeilenseitenraums und der Reduzierung der Leerfahrtstrategie für Leistungsmessungen. Die Strategie, das Leerfahren zu reduzieren, indem nach dem nächsten Arbeitsplatz gesucht wird, der einen Auftrag benötigt, ist nicht so effizient, da es die benötigte Kapazität erhöht. Dies liegt daran, dass es die Variabilität der Wartezeit vergrößert und somit den Prozentsatz der verspäteten Bestellungen steigert.

    MobilElektrotechnik und Medientechnik

    Zeitschriftenartikel

    Nicki Bodenschatz, Diana Schramm, Andreas Berl

    Usage Profiling in Electric Vehicles

    Bavarian Journal of Applied Sciences, vol. 4, no. 1, pp. 342-353

    2018

    DOI: 10.25929/bjas.v4i1.52

    Abstract anzeigen

    In the overall effort of reducing CO2 emissions, the significance of alternative drive engines is growing. The transition from combustion engine vehicles to electric vehicles is high on the political agendas, with governments providing extensive funding to promote electric mobility. However, there are still challenges that hamper the dissemination of electric vehicles. One of those challenges is the limited range and the resulting range anxiety. Displayed vehicle range data contribute to this, as they are relatively inaccurate and might vary quite strongly during individual trips. This problem could be addressed by personalizing the range display according to the driving style of the current driver. Driver assistance services, like distance control, are becoming increasingly personalized nowadays, however, they are predominantly designed for internal combustion engine vehicles. In this paper, relevant input parameters for classifying the driving styles of electric vehicle users are identified. Furthermore, a system based on real-life driving data is developed to determine the driving style. Real-life driving data were collected in experiments and used to profile the driving style by means of fuzzy logic. Based on the results, an approach for a realistic classification of driving styles of electric vehicle users is discussed.

    DigitalMobilElektrotechnik und MedientechnikTC Freyung

    Zeitschriftenartikel

    Javier Valdés, Jane Wuth, Matthias Schmidbauer, Roland Zink, Sebastian Schröck

    Extracting Relevant Points of Interest from Open Street Map to Support E-Mobility Infrastructure Models

    Bavarian Journal of Applied Sciences, vol. 4, no. 1, pp. 323-341

    2018

    DOI: 10.25929/bjas.v4i1.51

    Abstract anzeigen

    Neben kommerziell bereitgestellten Geodaten nehmen freiwillig erhobene geographische Daten (VGI, volunteered geographic information) in der Forschung einen wachsenden Stellenwert ein. Plattformen wie OpenStreetMap (OSM) bieten inzwischen eine enorme Menge an Geodaten, deren Qualität und deren Mehrwert für die Forschung zunehmend kritisch betrachtet werden. Besonders dann, wenn es um räumliche Planung geht, müssen die Daten vor der Anwendung angemessen validiert und bereinigt werden. In diesem Artikel wird ein Datenverarbeitungsmodell vorgestellt, mit dem OSM-Daten so aufbereitet werden können, dass der Bedarf an Ladeinfrastruktur für Elektroautos über von Nutzern eingetragene Point of Interests (POI) räumlich möglichst genau erfasst und abgebildet werden kann. Zunächst erfolgt eine Selektion relevanter Datensets durch eine Prävalidierung. Im zweiten Schritt werden die wichtigsten POI selektiert und spezifiziert. In einem dritten Schritt werden alle OSM-immanenten Schwierigkeiten beseitigt. Das hier vorgestellte Datenverarbeitungsmodell ist auf das Thema Elektromobilität zugeschnitten, für welches POIs in die vier Zeitkategorien Arbeit, Leben, Einkaufen und Freizeit eingeteilt werden, um so den Bedarf an Ladeinfrastruktur zu erheben. Durch dieses Modell der Datenverarbeitung soll die Energienachfrage für Elektroautos räumlich möglichst realistisch dargestellt werden und Rohdaten mit ihren bekannten Fehlern durch den OSM-Datensammlungsprozess bereinigt aufbereitet werden. Anhand einer Fallstudie, die im bayerisch-tschechischen Grenzraum durchgeführt wurde, wird gezeigt, dass die Fehlerrate durch die Implementierung validierter Daten um ca 10% reduziert werden kann.

    MobilEuropan Campus Rottal-Inn

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    J. Tittnack, Marcus Herntrei

    Innovative Finanzierungsinstrumente für die mittelständische Hotellerie

    Aktuelle Herausforderungen in der Hotellerie, vol. 22

    2018

    ISBN: 978-3-503-17619-9

    NachhaltigAngewandte Naturwissenschaften und WirtschaftsingenieurwesenIPH Teisnach

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    O. Fähnle, Christian Vogt, Rolf Rascher, E. Langenbach

    In situ monitoring of laser polishing

    DGaO Proceedings (119. Jahrestagung in Aalen, 22.-26.05.2018)

    2018

    MobilEuropan Campus Rottal-Inn

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Marcus Herntrei, T. Wiesen, K. Pagenkopf

    Evaluierung von ausgewählten Bestandteilen des barrierefreien Naturerlebens in der Nationalparkregion Eifel

    Wandel im Tourismus, vol. Band 23

    2018

    ISBN: 978-3-503-18192-6

    MobilElektrotechnik und Medientechnik

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    N. Balbierer, A. Hartmannsgruber, S. Kraust, S. Kerscher, Nikolaus Müller, B. Ludwig

    Intention-Based Prediction for Pedestrians and Vehicles in Unstructured Environments

    VEHITS 2018

    2018

    ISBN: 978-989-758-293-6

    Abstract anzeigen

    Motion prediction for holonomic objects in unstructured environments is an ambitious task due to their high freedom of movement compared with non-holonomic objects. In this paper, we present a method for inferring the future goal of holonomic objects by a heuristic generation of target points (tp) and following discriminating decision making. The target points are generated, in a manner that covers the most common motion hypotheses like following or staying, safety relevant motion hypotheses like crossing future ego trajectories or the movement to special points of interest, e.g. gained from a map. Subsequently, for each considered object a trajectory to the inferred target point will be planned. Finally, the uncertainty of the trajectory is estimated by applying a Kalman Filter with a dynamically adjusted process noise matrix. An additional benefit of this concept is its ability to cope with a different quality of context knowledge, so it can produce sound results even at poor structured environments.

    MobilAngewandte Naturwissenschaften und Wirtschaftsingenieurwesen

    Buch (Monographie)

    Michael Drexl

    On Testing Capacity Constraints in Pickup-and-Delivery Problems with Trailers in Amortized Constant Time

    Discussion Paper Series No. 1823, Gutenberg School of Management and Economics, Johannes-Gutenberg-Universität Mainz, no. 1706

    2018

    NachhaltigAngewandte Naturwissenschaften und WirtschaftsingenieurwesenIPH Teisnach

    Zeitschriftenartikel

    Rolf Rascher, Christian J. Trum, M. Zäh

    Effizientes chemisch-mechanisches Polieren (CMP)

    Werkstattstechnik online-wt-online, no. 3, pp. 174-179

    2018

    NachhaltigAngewandte Naturwissenschaften und WirtschaftsingenieurwesenIPH Teisnach

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Rolf Rascher, Christian J. Trum, Sebastian Sitzberger

    Improved performance of CMP processes through targeted adjustment of polishing slurry and polish pad

    Proceedings of SPIE Optical Engineering + Applications (19-23 August, 2018; Optical Manufacturing and Testing XII; San Diego, CA, USA), San Diego, United States, vol. 10742

    2018

    ISBN: 978-1-5106-2055-1

    DOI: 10.1117/12.2321031

    Abstract anzeigen

    Chemical-mechanical polishing (CMP) of optical glasses is widespread and forms the basis for many high-precision polishing processes. The pads, slurries and glass materials used in polishing have many different properties. The effects of these properties on the process results are often unknown. The right choice and combination is therefore often a challenge. By means of a plan processing of N-BK7 and SF56 samples by a plan-polishing process, the influence on the process results, material removal rate (MRR), micro roughness and cleanliness caused by slurry and polishing pad is shown. It turns out that the type of polish pad has the biggest impact on the results. The easy-to-process material N-BK7 shows only little influence by the type of slurry used. The more challenging SF56, however, shows significant effects, especially in the area of the resulting micro roughness and the appearance of surface damages like orange peel. Especially the use of Auerpol® PZ500 shows clear advantages here. For a selection of three out of nine polishing pads, the effect of density variation of the slurry was also investigated. Lower particle concentrations lead to lower material removal rates. This applies to both materials. The more sensitive SF56 shows a reduction in micro roughness by the use of a less dense slurry. The correct selection of the polishing pad has a positive effect on the material removal rate and/or the micro roughness in all tested materials. An adaptation of the type and concentration of the slurry is especially important for more sensitive materials and in combination with the right polishing pad. In view of the development towards special materials and small lot sizes, the targeted and correct selection of polishing slurries and pads becomes more and more important. The information required for this purpose on the behavior of the pads and slurries available on the market must therefore first be determined in a targeted manner and clearly presented.