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Suche nach „[Mobil]“ hat 325 Publikationen gefunden
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    MobilMaschinenbau und MechatronikTC Cham

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Frank Denk, Continental Automotive GmbH

    Induktives Laden - Technologien und Standards

    Elektromagnetismus, Esslingen

    2018

    ISBN: 9783943563016

    MobilAngewandte Wirtschaftswissenschaften

    Vortrag

    Melanie Hazod

    Perspectives of railway stations of rail passenger transport in rural areas: Spatial effectiveness of additional businesses in the model region Eastern Bavaria

    4. Jahreskonferenz des Netzwerks INDIGO (Internet und Digitalisierung Ostbayern), Deggendorf

    2018

    MobilAngewandte Wirtschaftswissenschaften

    Vortrag

    Melanie Hazod

    Ideenzug: Innovative Konzepte für einen nachhaltigen und kundenorientierten Regionalverkehr der Zukunft

    Posterpräsentation

    4. Jahreskonferenz des Netzwerks INDIGO (Internet und Digitalisierung Ostbayern), Deggendorf

    2018

    MobilElektrotechnik und MedientechnikTC Freyung

    Vortrag

    Markus Eider, Andreas Berl

    Verlängerte Batterielebensdauer von Elektrofahrzeugen durch dynamische Nutzungsempfehlungen

    4. Jahreskonferenz des Netzwerks INDIGO (Internet und Digitalisierung Ostbayern), Deggendorf

    2018

    DigitalMobilElektrotechnik und MedientechnikInstitut ProtectIT

    Vortrag

    Andreas Grzemba

    Entwicklungstrends in der Car IT Security

    2018

    MobilEuropan Campus Rottal-Inn

    Vortrag

    Georg Steckenbauer

    Use of natural resources to create sustainable health tourism destinations

    2nd International Congress on Tourism, Economic and Business Sciences, Kocaeli, Türkei

    2018

    DigitalMobilEuropan Campus Rottal-Inn

    Zeitschriftenartikel

    de Oliveira Hansen, R. M. D., M. Mátéfi-Tempfli, R. Safonovs, J. Adam, S. Chemnitz, T. Reimer, B. Wagner, W. Benecke, Stefan Mátéfi-Tempfli

    Magnetic films for electromagnetic actuation in MEMS switches

    Microsystem Technologies, vol. 24, no. 4, pp. 1987-1994

    2018

    DOI: 10.1007/s00542-017-3595-2

    Abstract anzeigen

    This paper investigates the fabrication of magnetic films via electroplating to be applied into electromagnetic actuated micro electro-mechanical systems (MEMS) switches. Cobalt and nickel films (1 µm thicknesses) were deposited on gold coated silicon substrates via electrochemical deposition. Different deposition conditions were investigated, regarding temperature and deposition voltage. The films morphologies were characterized via atomic force microscopy, while the magnetic properties of the films were characterized via vibrating sample magnetometer measurements. In order to evaluate the integration of these magnetic films into MEMS switches with low energy consumption, a mathematical model was developed and the results show that these films can be applied into efficient actuation with reduced power dissipation.

    MobilAngewandte WirtschaftswissenschaftenTC Grafenau

    Zeitschriftenartikel

    Mohammed Alnahhal, Diane Ahrens

    A Simulation-Based System for Calculating Optimal Numbers of Forklift Drivers in Industrial Plants

    Bavarian Journal of Applied Sciences, vol. 4, no. 1, pp. 354-369

    2018

    DOI: 10.25929/bjas.v4i1.53

    Abstract anzeigen

    Dieser Artikel beschreibt eine Optimierungsmethode für ein Materialtransportsystem von Gabelstaplern mittels Warteschlangentheorie und Simulation. Ziel ist es, verschiedene Arten von Verschwendung bei den Kapazitätskosten, verspäteten Arbeitsaufträgen und Transportkosten zu reduzieren. Es wird eine gewisse ITInfrastruktur angenommen, wie etwa die Verwendung von Monitoren, um die aktuellen Arbeitsaufträge von verschiedenen Arbeitsplätzen anzuzeigen. Mathematische Gleichungen werden benutzt, um anfängliche obere und untere Grenzen für die benötigten Kapazitätsniveaus zu finden. Danach wird eine Simulation für verschiedene Kapazitätsniveaus innerhalb des Bereichs der theoretischen Ergebnisse durchgeführt, um die genau benötigte Mannzeit für verschiedene Jobsequenzierungsstrategien zu finden. Mit Hilfe der Statistiksoftware R wird ein Tool erstellt, welches Unternehmen für verschiedene Parameter Ergebnisse liefert. Diese Ergebnisse zeigen die Auswirkungen der Verwendung von Batching, unter Berücksichtigung der Begrenzung des Zeilenseitenraums und der Reduzierung der Leerfahrtstrategie für Leistungsmessungen. Die Strategie, das Leerfahren zu reduzieren, indem nach dem nächsten Arbeitsplatz gesucht wird, der einen Auftrag benötigt, ist nicht so effizient, da es die benötigte Kapazität erhöht. Dies liegt daran, dass es die Variabilität der Wartezeit vergrößert und somit den Prozentsatz der verspäteten Bestellungen steigert.

    MobilElektrotechnik und Medientechnik

    Zeitschriftenartikel

    Diana Schramm, Nicki Bodenschatz, Andreas Berl

    Usage Profiling in Electric Vehicles

    Bavarian Journal of Applied Sciences, vol. 4, no. 1, pp. 342-353

    2018

    DOI: 10.25929/bjas.v4i1.52

    Abstract anzeigen

    In the overall effort of reducing CO2 emissions, the significance of alternative drive engines is growing. The transition from combustion engine vehicles to electric vehicles is high on the political agendas, with governments providing extensive funding to promote electric mobility. However, there are still challenges that hamper the dissemination of electric vehicles. One of those challenges is the limited range and the resulting range anxiety. Displayed vehicle range data contribute to this, as they are relatively inaccurate and might vary quite strongly during individual trips. This problem could be addressed by personalizing the range display according to the driving style of the current driver. Driver assistance services, like distance control, are becoming increasingly personalized nowadays, however, they are predominantly designed for internal combustion engine vehicles. In this paper, relevant input parameters for classifying the driving styles of electric vehicle users are identified. Furthermore, a system based on real-life driving data is developed to determine the driving style. Real-life driving data were collected in experiments and used to profile the driving style by means of fuzzy logic. Based on the results, an approach for a realistic classification of driving styles of electric vehicle users is discussed.

    DigitalMobilElektrotechnik und MedientechnikTC Freyung

    Zeitschriftenartikel

    Javier Valdés, Jane Wuth, Roland Zink, Sebastian Schröck, Matthias Schmidbauer

    Extracting Relevant Points of Interest from Open Street Map to Support E-Mobility Infrastructure Models

    Bavarian Journal of Applied Sciences, vol. 4, no. 1, pp. 323-341

    2018

    DOI: 10.25929/bjas.v4i1.51

    Abstract anzeigen

    Neben kommerziell bereitgestellten Geodaten nehmen freiwillig erhobene geographische Daten (VGI, volunteered geographic information) in der Forschung einen wachsenden Stellenwert ein. Plattformen wie OpenStreetMap (OSM) bieten inzwischen eine enorme Menge an Geodaten, deren Qualität und deren Mehrwert für die Forschung zunehmend kritisch betrachtet werden. Besonders dann, wenn es um räumliche Planung geht, müssen die Daten vor der Anwendung angemessen validiert und bereinigt werden. In diesem Artikel wird ein Datenverarbeitungsmodell vorgestellt, mit dem OSM-Daten so aufbereitet werden können, dass der Bedarf an Ladeinfrastruktur für Elektroautos über von Nutzern eingetragene Point of Interests (POI) räumlich möglichst genau erfasst und abgebildet werden kann. Zunächst erfolgt eine Selektion relevanter Datensets durch eine Prävalidierung. Im zweiten Schritt werden die wichtigsten POI selektiert und spezifiziert. In einem dritten Schritt werden alle OSM-immanenten Schwierigkeiten beseitigt. Das hier vorgestellte Datenverarbeitungsmodell ist auf das Thema Elektromobilität zugeschnitten, für welches POIs in die vier Zeitkategorien Arbeit, Leben, Einkaufen und Freizeit eingeteilt werden, um so den Bedarf an Ladeinfrastruktur zu erheben. Durch dieses Modell der Datenverarbeitung soll die Energienachfrage für Elektroautos räumlich möglichst realistisch dargestellt werden und Rohdaten mit ihren bekannten Fehlern durch den OSM-Datensammlungsprozess bereinigt aufbereitet werden. Anhand einer Fallstudie, die im bayerisch-tschechischen Grenzraum durchgeführt wurde, wird gezeigt, dass die Fehlerrate durch die Implementierung validierter Daten um ca 10% reduziert werden kann.

    MobilEuropan Campus Rottal-Inn

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Marcus Herntrei, J. Tittnack

    Innovative Finanzierungsinstrumente für die mittelständische Hotellerie

    Aktuelle Herausforderungen in der Hotellerie, vol. 22

    2018

    ISBN: 978-3-503-17619-9

    MobilEuropan Campus Rottal-Inn

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Marcus Herntrei, K. Pagenkopf, T. Wiesen

    Evaluierung von ausgewählten Bestandteilen des barrierefreien Naturerlebens in der Nationalparkregion Eifel

    Wandel im Tourismus, vol. Band 23

    2018

    ISBN: 978-3-503-18192-6

    MobilElektrotechnik und Medientechnik

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    S. Kerscher, N. Balbierer, S. Kraust, A. Hartmannsgruber, Nikolaus Müller, B. Ludwig

    Intention-Based Prediction for Pedestrians and Vehicles in Unstructured Environments

    VEHITS 2018

    2018

    ISBN: 978-989-758-293-6

    Abstract anzeigen

    Motion prediction for holonomic objects in unstructured environments is an ambitious task due to their high freedom of movement compared with non-holonomic objects. In this paper, we present a method for inferring the future goal of holonomic objects by a heuristic generation of target points (tp) and following discriminating decision making. The target points are generated, in a manner that covers the most common motion hypotheses like following or staying, safety relevant motion hypotheses like crossing future ego trajectories or the movement to special points of interest, e.g. gained from a map. Subsequently, for each considered object a trajectory to the inferred target point will be planned. Finally, the uncertainty of the trajectory is estimated by applying a Kalman Filter with a dynamically adjusted process noise matrix. An additional benefit of this concept is its ability to cope with a different quality of context knowledge, so it can produce sound results even at poor structured environments.

    MobilAngewandte Naturwissenschaften und Wirtschaftsingenieurwesen

    Buch (Monographie)

    Michael Drexl

    On Testing Capacity Constraints in Pickup-and-Delivery Problems with Trailers in Amortized Constant Time

    Discussion Paper Series No. 1823, Gutenberg School of Management and Economics, Johannes-Gutenberg-Universität Mainz, no. 1706

    2018

    MobilAngewandte Wirtschaftswissenschaften

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Martina Hekler

    Regionalbahnen: Grundlage einer generationengerechten Mobilität im ländlichen Raum?

    Sport- und Gesundheitstourismus 2030, Wiesbaden

    2018

    ISBN: 978-3658-16075-3

    MobilEuropan Campus Rottal-Inn

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Georg Steckenbauer, S. Tischler, A. Hartl, C. Pichler

    A Model for Developing Evidence-Based Health Tourism: The Case of „Alpine Health Region Salzburg"

    Tourism, health, wellbeing and protected areas, Wallingford, UK

    2018

    ISBN: 9781786391315

    MobilAngewandte Wirtschaftswissenschaften

    Zeitschriftenartikel

    Johannes Klühspies

    Конференции Maglev: мечта и реальность

    РЖД·Партнер, vol. August, pp. 15-16

    2018

    MobilAngewandte Wirtschaftswissenschaften

    Zeitschriftenartikel

    Johannes Klühspies

    Elektromobilität als kommunale Aufgabe?

    Kmu Rundschau, vol. September

    2018

    MobilAngewandte Wirtschaftswissenschaften

    Zeitschriftenartikel

    R. Kircher, R. Palka, E. Fritz, K. Eiler, M. Witt, L. Blow, Johannes Klühspies

    Electromagnetic fields related to high speed transportation systems

    Transportation Systems and Technology, vol. 4, no. 2, pp. 152-166

    2018

    DOI: 10.17816/transsyst201842152-166

    Abstract anzeigen

    Issue: The potential health risks on passengers and the environment related to electromagnetic fields caused by the operation of electrically driven high speed transportation systems has become a major issue. Especially the magnetic flux density or induction can generate physiological effects in body tissues. Aim: In this paper, we compare calculated and experimental values of electromagnetic fields in rail-wheel systems such as ICE with the Maglev-systems Transrapid and the JR Maglev-system, based on available data. Method: To estimate the impact on passengers, the field contributions generated by the power supply system as well as by the drive and suspension systems are taken into account. For the comparison, the peak values of the electromagnetic fields have been considered. Results: The results show, that there are no health risks from the electric fields. Regarding the magnetic induction, the calculated the peak values remain well below the limits given by national regulations. In the case of the Transrapid and the JR Maglev system, the measured peak values in the environment and inside the vehicle depend on the levitation and the guidance technology and the geometrical parameters. The JR Maglev system requires effective magnetic shielding measures which are connected with heavy materials. Since such materials may have a negative influence on the energy balance and the economics of operation, R&D efforts are focusing on the optimization of materials and the structure of shields. Conclusion: In high speed transportation systems there are no potential risks from electrical fields. Regarding magnetic fields, the induction generated by the power supply and the drive system remain well below the frequency dependent limits. The situation is different for magnetic levitation systems, depending on the suspension and guidance technology. Especially the JR Maglev requires effective shielding measures. The shielding materials may have a negative impact on the energy balance.

    MobilAngewandte Wirtschaftswissenschaften

    Zeitschriftenartikel

    E. Fritz, Johannes Klühspies, R. Kircher, M. Witt, L. Blow

    Energy consumption of track-based high-speed trains: maglev systems in comparison with wheel-rail systems

    Transportation Systems and Technology, vol. 4, no. 3s1, pp. 134-155

    2018

    DOI: 10.17816/transsyst201843s1134-155

    Abstract anzeigen

    Background: The energy consumption of a high-speed system is an important part of its total operational costs. This paper compares the secondary energy demand of different wheel-rail systems, such as ICE, TGV and Shinkansen, and maglev systems, such as Transrapid and Chuo Shinkansen. In the past, energy values of systems with different conditions (train configuration, dimension, capacity, maximum speed) were frequently compared. The comparative values were often represented by the specific energy consumption based on passenger capacity and line-kilometer values. Aim: The goal is to find a way to compare the specific energy consumption of different high-speed systems without any distortion of results. Methods: A comparison of energy values based on normative usable areas inside the high-speed systems will be described and evaluated in this paper, transforming the results to a more distortion-free comparison of energy consumption of different systems. Results: The results show the energy consumption as an important characteristic parameter of high-speed transportation systems based on an objective comparison and give ranges of expected energy demand of different systems dependent on maximum speed level. Conclusion: Up to the design speed of wheel-rail systems there are slight advantages in terms of energy consumption for the Transrapid maglev. From the perspective of energy consumption under consideration to reduce travel time, high-speed maglev systems represent a promising option for new railway projects. However, a project-specific system decision must be based on a complete life-cycle cost analysis, including investment cost