Publikationen


Suche nach „[Gegenfurtner] [Andreas]“ hat 187 Publikationen gefunden
Suchergebnis als PDF
    GesundIQW

    Zeitschriftenartikel

    Andreas Gegenfurtner, M. Gebhardt

    Sexualpädagogik der Vielfalt: Ein Überblick über empirische Befunde

    Zeitschrift für Pädagogik, vol. 64, no. 3, pp. 379-393

    2018

    DOI: 10.3262/ZP1803379

    IQW

    Zeitschriftenartikel

    P. Weidenhiller, M. Gebhardt, Andreas Gegenfurtner

    "Der Schulbegleiter muss vom Typ her offen sein" – Eine Interviewstudie zur Kooperation zwischen Lehrkräften und Schulbegleitern an bayerischen Gymnasien

    spuren – Sonderpädagogik in Bayern, vol. 61, no. 1, pp. 34-40

    2018

    Abstract anzeigen

    Schulbegleitung ist in vielen Schulen eine Unterstützungsmaßnahme für die inklusive Schule. Um die Kooperation zwischen Schulbegleitern und Lehrkräften in inklusiven Klassen zu betrachten, wurden drei Lehrkräfte und zwei Schulbegleiter in Gymnasien in Oberbayern interviewt. Die Auswertung zeigt, dass reguläre Lehrkräfte, nach eigenen Angaben, wenig Wissen über Sonderpädagogik und Inklusion haben und die Zusammenarbeit nur unter bestimmten Umständen gelingt.

    IQW

    Zeitschriftenartikel

    S. Reinhold, Andreas Gegenfurtner, D. Lewalter

    Social support and motivation to transfer as predictors of training transfer: Testing full and partial mediation using meta-analytic structural equation modeling

    International Journal of Training and Development, vol. 22, no. 1, pp. 1-14

    2018

    DOI: 10.1111/ijtd.12115

    Abstract anzeigen

    Social support and motivation to transfer are important components in conceptual models on transfer of training. Previous research indicates that both support and motivation influence transfer. To date, however, it is not yet clear if social support influences transfer of training directly, or if this influence is mediated by motivation to transfer. Conceptually, some models assume that motivation to transfer fully mediates the influence of social support on transfer (full mediation models), whereas other models also include direct relationships between social support and transfer of training (partial mediation models). In addition, some models specify finer sub‐dimensions of social support, such as supervisor support, peer support, supervisor sanctions and feedback/coaching. What is the relative influence of these dimensions on the transfer of training? To what extent does motivation to transfer mediate the influence of different support dimensions and transfer? Aimed at answering these questions, the present meta‐analysis (k = 32 studies, N = 5487 participants) examined the relationships between social support, motivation to transfer and transfer of training. Social support was conceptualized in four dimensions: supervisor support, peer support, supervisor sanctions and feedback/coaching. Meta‐analytic structural equation modelling was used to test a partial mediation model and a full mediation model. Full mediation resulted in a better model fit. Peer support was the strongest predictor of motivation to transfer, and feedback/coaching was the strongest predictor of transfer of training. Theoretical and practical implications of the findings for developing conceptual models, measurement instruments and training interventions are discussed.

    DigitalGesundIQW

    Zeitschriftenartikel

    A. Szulewski, H. Braund, R. Egan, Andrew Hall, J. Dagnone, Andreas Gegenfurtner, J.J.G. van Merriënboer

    Through the Learner's Lens: Eye-Tracking Augmented Debriefing in Medical Simulation

    Journal of Graduate Medical Education, vol. 10, no. 3, pp. 340-341

    2018

    DOI: 10.4300/JGME-D-17-00827.1

    IQW

    Vortrag

    Andreas Gegenfurtner

    Testing the Gender Similarities Hypothesis: Differences in Subjective Task Value and Motivation to Transfer Training

    Posterpräsentation

    5. Tag der Forschung, Deggendorf

    2018

    DigitalDEG-DLM1IQW

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Andreas Gegenfurtner, Karina Fisch, Martina Reitmaier-Krebs

    Disziplinäre Fachkultur als Einflussgröße auf die studentische Akzeptanz von E-Learning-Angeboten an Hochschulen

    Digitalisierung der Hochschulen: Forschung, Lehre, Administration

    2017

    DigitalDEG-DLM1IQW

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Christine Bomke, Martina Reitmaier-Krebs, Andreas Gegenfurtner, Gabriele Weng

    Brückenkurs Mathematik für heterogene Gruppen im Rahmen des Projekts DEG-DLM

    Tagungsband zum 3. Symposium zur Hochschullehre in den MINT-Fächern (25.-26.09.2017; TH Nürnberg), Nürnberg

    2017

    DigitalDEG-DLM1IQW

    Zeitschriftenartikel

    Andreas Gegenfurtner, Lina Spagert, Gabriele Weng, Christine Bomke, Karina Fisch, Andreas Oswald, Martina Reitmaier-Krebs, Christine Resch, Nina Schwab, Wolfgang Stern, Alexander Zitt

    LernCenter: Ein Konzept für die Digitalisierung berufsbegleitender Weiterbildungen an Hochschulen

    Bavarian Journal of Applied Sciences, vol. 3, no. 1, pp. 261-276

    2017

    DOI: 10.25929/z26v-0x88

    Abstract anzeigen

    m Zuge der Digitalisierung akademischer Lehre öffnet eine wachsende Zahl an Hochschulen ihre Lehr- und Studienangebote für nicht-traditionell Studierende und konzipiert entsprechende berufsbegleitende Weiterbildungen bzw. Studiengänge mit Anteilen an E-Learning und Blended Learning. Dabei stellen sowohl die Digitalisierung wie auch die Zielgruppe der nicht-traditionell Studierenden manche Hochschulen vor didaktische Herausforderungen. Um diesen Herausforderungen digitalisierter Bildung zu begegnen, wurde im Rahmen des Forschungsprojekts DEG-DLM (Deggendorfer Distance Learning Modell) das LernCenter-Konzept entwickelt. LernCenter integrieren die Vorteile von Präsenzveranstaltungen, Webkonferenzen und digitalen Selbstlernphasen. Das Ziel dieses Artikels ist, das Konzept des LernCenters als Antwort auf die didaktischen Herausforderungen in der Weiterbildungspraxis mit nicht-traditionell Studierenden, die im Zuge einer zunehmenden Digitalisierung akademischer Lehre an die Hochschulen kommen und an den dortigen Lehr- und Studienangeboten partizipieren, vorzustellen sowie deren Bedarfe aufzuzeigen. Der Artikel vergleicht zuerst verschiedene didaktische Lehrformate. Danach werden didaktische und technische Elemente des LernCenter-Konzepts näher beschrieben. Abschließend situieren zwei Beispiele berufsbegleitender Studienangebote für nicht-traditionell Studierende das LernCenter-Konzept in der Praxis virtueller Lehre an Hochschulen. In the wake of digitizing their academic teaching, an increasing number of colleges and universities worldwide develop on-the-job training and degree programmes for non-traditional students incorporating elements of e-learning and blended learning. At the same time, the teaching practices at some higher education institutes are challenged by the digitization process as well as the characteristics of the group of non-traditional students. To respond to the specific challenges of digitized education, the concept of LernCenters was developed within the realms of the research project DEG-DLM (Deggendorf Distance Learning Model). LernCenters combine the elements of classroom teaching, webinars, and virtual self-directed learning opportunities. The aim of this paper is to present the LernCenter concept as a response to the didactic challenges higher education institutes face as non-traditional students and training participants enter technology-enhanced training and degree programs in higher education. First, this article compares different teaching formats. Second, didactic and technical elements of the LernCenter concept are described. And finally, two examples of university-based training and degree programs are used to contextualize the concept of LernCenters for on-the-job virtual teaching of non-traditional students in higher education.

    DigitalDEG-DLM1IQW

    Buch (Monographie)

    Andreas Gegenfurtner, Lina Spagert, Nina Schwab, Gabriele Weng, Christine Bomke

    Gründe und Attributionen für eine Nicht-Teilnahme an berufsbegleitender Weiterbildung

    2017

    DigitalDEG-DLM1IQW

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Andreas Gegenfurtner, Martina Reitmaier-Krebs, Karina Fisch, Christine Bomke, Andreas Oswald, Christine Resch, Nina Schwab, Lina Spagert, Gabriele Weng, Alexander Zitt, Wolfgang Stern

    Reaktionen nicht-traditionell Studierender auf innovative Weiterbildungsangebote: Eine Evaluationsstudie in der berufsbegleitenden Weiterbildung

    Forschungsbericht 2016/2017 der Technischen Hochschule Deggendorf, Deggendorf

    2017

    DigitalDEG-DLM1IQW

    Buch (Monographie)

    Andreas Gegenfurtner, Karina Fisch, Martina Reitmaier-Krebs

    Training Reactions as Predictors of Autonomous and Controlled Motivation to Transfer

    2017

    DigitalDEG-DLM1IQW

    Buch (Monographie)

    Christine Bomke, Andreas Gegenfurtner, Nina Schwab, Gabriele Weng

    Begleitforschung zum 4. Fachsemester des Bachelorstudiengangs Kindheitspädagogik

    2017

    DigitalDEG-DLM1IQW

    Buch (Monographie)

    Christine Bomke, Andreas Gegenfurtner, Nina Schwab, Martina Reitmaier-Krebs

    Flexibles Lernen nicht-traditionell Studierender in der berufsbegleitenden Weiterbildung

    2017

    DigitalDEG-DLM1IQW

    Buch (Monographie)

    Christine Bomke, Andreas Gegenfurtner, Nina Schwab

    Gründe für den Dropout aus dem Weiterbildungszertifikat Supply Chain Management

    2017

    DigitalGesundIQW

    Zeitschriftenartikel

    Andreas Gegenfurtner, J.J.G. van Merriënboer

    Methodologies for studying visual expertise

    Frontline Learning Research, vol. 5, no. 3, pp. 1-13

    2017

    DOI: 10.14786/flr.v5i3.259

    GesundIQW

    Zeitschriftenartikel

    Andreas Gegenfurtner, E. Kok, K. van Geel, A.B.H. Bruin, B. Sorger

    Neural correlates of visual perceptual expertise: Evidence from cognitive neuroscience using functional neuroimaging

    Frontline Learning Research, vol. 5, no. 3, pp. 14-30

    2017

    DOI: 10.14786/flr.v5i3.259

    GesundIQW

    Zeitschriftenartikel

    A. Szulewski, Andreas Gegenfurtner, D. Howes, M. Sivilotti, J.J.G. van Merriënboer

    Measuring physician cognitive load: Validity evidence for a physiologic and a psychometric tool

    Advances in Health Sciences Education - Theory and Practice, vol. 22, no. 4, pp. 951-968

    2017

    DOI: 10.1007/s10459-016-9725-2

    GesundIQW

    Zeitschriftenartikel

    Andreas Gegenfurtner, E. Kok, K. van Geel, A. Bruin, H. Jarodzka, A. Szulewski, J.J.G. van Merriënboer

    The challenges of studying visual expertise in medical image diagnosis

    Medical Education, vol. 51, no. 1, pp. 97-104

    2017

    DOI: 10.1111/medu.13205

    GesundIQW

    Zeitschriftenartikel

    Andreas Gegenfurtner, E. Lehtinen, H. Jarodzka, R. Säljö

    Effects of eye movement modeling examples on adaptive expertise in medical image diagnosis

    Computers & Education, vol. 113, no. 1, pp. 212-225

    2017

    DOI: 10.1016/j.compedu.2017.06.001

    IQW

    Zeitschriftenartikel

    Andreas Gegenfurtner, M. Gebhardt

    Sexuality education including lesbian, gay, bisexual, and transgender (LGBT) issues in schools

    Educational Research Review, vol. 22, no. 1, pp. 215-222

    2017

    DOI: 10.1016/j.edurev.2017.10.002