Publikationen


Suche nach „[Zentrum für Akademische Weiterbildung]“ hat 210 Publikationen gefunden
Suchergebnis als PDF
    DigitalDEG-DLM2Zentrum für Akademische Weiterbildung

    Buch (Monographie)

    Caroline Weber

    Ein Review zum empfohlenen Einsatz von automatisierten Vorlesungsaufzeichnungen an Hochschulen.

    2020

    DigitalDEG-DLM2Zentrum für Akademische Weiterbildung

    Buch (Monographie)

    Caroline Weber

    Automatisierte Vorlesungsaufzeichnungen im Projekt DEG-DLM2 – Evaluation der Einsatzerfahrungen

    2020

    DigitalDEG-DLM2Zentrum für Akademische Weiterbildung

    Buch (Monographie)

    Projekt DEG-DLM2

    Verwertungskonzept für das Projekt DEG-DLM2

    2020

    DigitalDEG-DLM2Zentrum für Akademische Weiterbildung

    Buch (Monographie)

    Benjamin Nädele

    Qualitative Analyse von Webkonferenzen im Projekt DEG-DLM2

    2020

    DigitalDEG-DLM2Zentrum für Akademische Weiterbildung

    Buch (Monographie)

    Benjamin Nädele

    Qualitative Analyse von Webkonferenzen im Projekt DEG-DLM1

    2020

    DigitalDEG-DLM2Zentrum für Akademische Weiterbildung

    Buch (Monographie)

    Karina Fisch, Sabrina Ebner

    Nutzungskonzept für die Erkenntnisse aus dem Projekt DEG-DLM2

    2020

    DigitalDEG-DLM2Zentrum für Akademische Weiterbildung

    Buch (Monographie)

    Christian Ebner

    Webkonferenzen im Projekt DEG-DLM2 – Begleitforschung zum Einsatz der im Vergleich zur ersten Förderphase optimierten digitalen Lehrmodalität

    2020

    DigitalDEG-DLM2Zentrum für Akademische Weiterbildung

    Buch (Monographie)

    Christian Ebner

    Bericht Begleitforschung Modul „Wissenschaftliches Arbeiten“ der Studiengänge Pflegepädagogik und Pädagogik im Rettungswesen

    2020

    DigitalDEG-DLM2Zentrum für Akademische Weiterbildung

    Buch (Monographie)

    Christian Ebner

    Bericht Begleitforschung Hochschulzertifikat „Data Analytics“

    2019

    DigitalDEG-DLM2Zentrum für Akademische Weiterbildung

    Buch (Monographie)

    M. Vollroth

    Technisches Konzept Automatisierte Vorlesungsaufzeichnungen für das Projekt DEG-DLM2

    2019

    DigitalDEG-DLM2Zentrum für Akademische Weiterbildung

    Buch (Monographie)

    Andreas Gegenfurtner, Christian Ebner

    Langfristige Transfereffekte wissenschaftlicher Weiterbildung für nicht-traditionell Studierende im Blended Learning-Design

    2019

    DEG-DLM2Zentrum für Akademische Weiterbildung

    Buch (Monographie)

    Andreas Gegenfurtner

    Transfer in Weiterbildungen

    2019

    DEG-DLM2Zentrum für Akademische Weiterbildung

    Buch (Monographie)

    Christian Ebner

    Bericht Begleitforschung zum 9. Fachsemester des Bachelorstudiengangs Kindheitspädagogik

    2019

    DEG-DLM2Zentrum für Akademische Weiterbildung

    Buch (Monographie)

    Christian Ebner

    Bericht Begleitforschung zum Hochschulzertifikat "Risiko-und Compliancemanagement"

    2019

    DigitalZentrum für Akademische Weiterbildung

    Vortrag

    Andreas Gegenfurtner, Christian Ebner

    Wie effektiv sind Webkonferenzen in der Lehre?

    Posterpräsentation

    6. Tag der Forschung, Deggendorf

    2019

    DigitalZentrum für Akademische Weiterbildung

    Vortrag

    Christian Ebner

    Wie effektiv sind Webkonferenzen in der Lehre?

    6. Tag der Forschung, Deggendorf

    2019

    Zentrum für Akademische Weiterbildung

    Zeitschriftenartikel

    M. Gebhardt, J. DeVries, J. Jungjohann, G. Casale, Andreas Gegenfurtner, J.-T. Kuhn

    Measurement invariance of a direct behavior rating multi-item scale

    Social Sciences, vol. 8, no. 46, pp. 1-23

    2019

    DOI: 10.3390/socsci8020046

    Abstract anzeigen

    Direct Behavior Rating (DBR) as a behavioral progress monitoring tool can be designed as longitudinal assessment with only short intervals between measurement points. The reliability of these instruments has been evaluated mostly in observational studies with small samples based on generalizability theory. However, for standardized use in the pedagogical field, a larger and broader sample is required in order to assess measurement invariance between different participant groups and over time. Therefore, we constructed a DBR with multiple items to measure the occurrence of specific externalizing and internalizing student classroom behaviors on a Likert scale (1 = never to 7 = always). In a pilot study, two trained raters observed 16 primary school students and rated the student behavior over all items with a satisfactory reliability. In the main study, 108 regular primary school students, 97 regular secondary school students and 14 students in a clinical setting were rated daily over one week (five measurement points). IRT analyses confirmed the instrument’s technical adequacy, and latent growth models demonstrated the instrument’s stability over time. Further development of the instrument and study designs to implement DBRs are discussed.

    DigitalZentrum für Akademische Weiterbildung

    Zeitschriftenartikel

    A. Szulewski, R. Egan, Andreas Gegenfurtner, D. Howes, G. Dashi, N. McGraw, A. Hall, D. Dagnone, J.J.G. van Merriënboer

    A new way to look at simulation-based assessment: the relationship between gaze-tracking and exam performance

    Canadian Journal of Emergency Medicine (CJEM), vol. 21, no. 1, pp. 129-137

    2019

    DOI: 10.1017/cem.2018.391

    Abstract anzeigen

    CLINICIAN'S CAPSULEWhat is known about this topic?Gathering visual information effectively is an important task of a physician leader when managing a resuscitation case.What did this study ask?Are there particular visual information-gathering patterns associated with performance in simulated resuscitation scenarios?What did this study find?Certain visual patterns (e.g., focusing on case-specific clinically relevant stimuli) are associated with better performance in a simulated resuscitation setting.Why does this study matter to clinicians?The ability to characterize physician visual patterns across a competence continuum has implications for trainee assessment and medical education.

    Zentrum für Akademische Weiterbildung

    Zeitschriftenartikel

    L. Testers, Andreas Gegenfurtner, R. van Geel, S. Brand-Gruwel

    From monocontextual to multicontextual transfer: Organizational determinants of the intention to transfer generic information literacy competences to multiple contexts

    Frontline Learning Research, vol. 7, no. 1, pp. 23-42

    2019

    DOI: 10.14786/flr.v7i1.359

    Abstract anzeigen

    An important goal of educational designers is to achieve long-term transfer of learning that is the learner's application of newly acquired competencies. Extensive research during more than a century shows that especially in formal educational settings this fundamental aspect of education often occurs poorly or not at all, leading to what is called a Transfer Problem. To address this transfer problem, the present study examines intentions to transfer learning to multiple contexts; this focus on multiple transfer contexts extends previous research focusing on a single transfer context, typically the workplace. The present study aimed to estimate the influence of five organizational variables (peer support, supervisor support, opportunity to use, openness to change, and feedback) on transfer intention in two different transfer contexts: study and work. Participants were 303 students at an open university attending a course in information literacy. The model was tested using structural equation modelling. The results indicated that before starting the course supervisor support and feedback were considered the strongest predictors of intention to transfer new learning in both the study and the work contexts. This research is amongst the first in the training literature to address multi-contextuality and examines intentions to transfer generic competences to the two transfer contexts study and work within one single study.

    DigitalMobilDEG-DLM2Zentrum für Akademische Weiterbildung

    Zeitschriftenartikel

    Andreas Gegenfurtner, Nina Schwab, Christian Ebner

    "There's no need to drive from A to B": Exploring the lived experience of students and lecturers with digital learning in higher education

    Bavarian Journal of Applied Sciences, vol. 4, no. 1, pp. 310-322

    2018

    DOI: 10.25929/bjas.v4i1.50

    Abstract anzeigen

    In vielen ländlichen Regionen weltweit nehmen Menschen den Bus oder das Auto, um zu Städten zu gelangen, in denen Bildungsangebote und Trainingsprogramme angeboten werden. In einer Zeit wachsender Digitalisierung werden Lernumgebungen und Weiterbildungen jedoch zunehmend auf Online-Plattformen zugänglich gemacht. Studierende haben so Zugang zu digitalem Lernmaterial oder können an technologiebasierten Veranstaltungen von jedem Ort weltweit partizipieren. Diese wachsende ubiquitäre Verfügbarkeit von Bildung ‒ zusammen mit einer geographischen Flexibilität, die Blended Learning in Form von LernCentern, Webkonferenzen und virtuellen Kursen ermöglicht ‒ reduziert die Notwendigkeit von (Auto-)Mobilität in vielen ländlichen Regionen. Der Zweck dieser Studie war, die Erfahrungen von nichttraditionellen Studierenden und deren Dozierenden hinsichtlich reduzierter mobiler Anforderungen zu explorieren. Basierend auf Gibsons Theory of Affordances und einem Forschungsinteresse in der narrativen Interpretation lebensumweltlicher Erfahrung berichtet die Studie qualitative Analysen von reflexivem Interviewmaterial, das beschreibt, wie Teilnehmende und Dozierende die flexiblen, ubiquitär verfügbaren, synchron und asynchron angebotenen Weiterbildungsangebote wahrnehmen. Implikationen der Studie werden diskutiert hinsichtlich Theorieentwicklung und der praktischen Implementierung digitaler Bildung für nicht-traditionelle Studierende in ländlichen Regionen.