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Suche nach „[Marc-Philipp] [Dietrich]“ hat 4 Publikationen gefunden
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    DigitalAngewandte Informatik

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Katharina Heydn, Marc-Philipp Dietrich, Marcus Barkowsky, Götz Winterfeldt, S. Mammen, A. Nüchter

    The Golden Bullet: A Comparative Study for Target Acquisition, Pointing and Shooting

    Proceedings of the 2019 11th International Conference on Virtual Worlds and Games for Serious Applications (VS-Games) [4-6 Sept. 2019; Vienna, Austria]

    2019

    DOI: 10.1109/VS-Games.2019.8864589

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    In this study, we evaluate an interaction sequence performed by six modalities consisting of desktop-based (DB) and virtual reality (VR) environments using different input devices. For the given study, we implemented a vertical prototype of a first person shooter (FPS) game scenario, focusing on the genre-defining point-and-shoot mechanic. We introduce measures to evaluate the success of the according interaction sequence (times for target acquisition, pointing, shooting, overall net time, and number of shots) and conduct experiments to record and compare the users' performances. We show that interacting using head-tracking for landscape-rotation is performing similarly to the input of a screen-centered mouse and also yielded shortest times in target acquisition and pointing. Although using head-tracking for target acquisition and pointing was most efficient, subjects rated the modality using head-tracking for target acquisition and a 3DOF Controller for pointing best. Eye-tracking (ET) yields promising results, but calibration issues need to be resolved to enhance reliability and overall user experience.

    DigitalAngewandte GesundheitswissenschaftenAngewandte InformatikElektrotechnik und MedientechnikIQW

    Zeitschriftenartikel

    Andreas Gegenfurtner, Armin Eichinger, Richard Latzel, Marc-Philipp Dietrich, Marcus Barkowsky, Alexandra Glufke, Angelika Stadler, Wolfgang Stern

    Mobiles Eye-Tracking in den angewandten Wissenschaften

    Bavarian Journal of Applied Sciences, vol. 4, no. 1, pp. 370-395

    2018

    DOI: 10.25929/bjas.v4i1.54

    Abstract anzeigen

    Mobiles Eye-Tracking ist als Forschungsmethode beliebter denn je und gewinnt in unterschiedlichen Feldern der angewandten Wissenschaften mehr und mehr an Bedeutung. Dieser Beitrag diskutiert, wie die Aufzeichnung und Analyse von Blickbewegungen in der Mobilität, im Usability Engineering, den Sportwissenschaften, der Augmented Reality/Mixed Reality/Virtual Reality und der Medizin bzw. medizinischen Weiterbildung eingesetzt wird. Der Beitrag gliedert sich dabei in drei Teile: in einem ersten Teil werden Grundzüge des Eye-Trackings erläutert; in einem zweiten Teil wird der Einsatz mobilen Eye-Trackings in ausgewählten Feldern der angewandten Wissenschaften veranschaulicht; und in einem abschließenden dritten Teil werden Potentiale und Risiken sowie zukünftige Forschungslinien skizziert, um die Anwendung mobilen Eye-Trackings als digitale Forschungsmethode weiter zu etablieren.

    DigitalElektrotechnik und Medientechnik

    Vortrag

    Marc-Philipp Dietrich

    EEG-Based Eye-Tracking. Using Ocular Artifacts in the EEG Signal to Control Multimedia Applications.

    Posterpräsentation

    5. Tag der Forschung, Deggendorf

    2018

    DigitalElektrotechnik und Medientechnik

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Marc-Philipp Dietrich, Götz Winterfeldt, S. Mammen

    Towards EEG-Based Eye-Tracking for Interaction Design in Head-Mounted Devices

    Proceedings of the 7th IEEE International Conference on Consumer Electronics (ICCE) [3-6 September, 2017; Berlin]

    2017