Publikationen


Suche nach „[Herntrei] [Marcus]“ hat 57 Publikationen gefunden
Suchergebnis als PDF
    MobilEuropan Campus Rottal-Inn

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    J. Tittnack, Marcus Herntrei

    Innovative Finanzierungsinstrumente für die mittelständische Hotellerie

    Aktuelle Herausforderungen in der Hotellerie, vol. 22

    2018

    ISBN: 978-3-503-17619-9

    MobilEuropan Campus Rottal-Inn

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Marcus Herntrei, T. Wiesen, K. Pagenkopf

    Evaluierung von ausgewählten Bestandteilen des barrierefreien Naturerlebens in der Nationalparkregion Eifel

    Wandel im Tourismus, vol. Band 23

    2018

    ISBN: 978-3-503-18192-6

    NachhaltigAngewandte Gesundheitswissenschaften

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Marcus Herntrei

    Bürgerbeteiligung als Erfolgsfaktor in der Regional- und Standortentwicklung

    Keine Strategie Ohne Verantwortung. Perspektiven Für eine Nachhaltige Standort- und Regionalentwicklung., Wiesbaden

    2018

    ISBN: 978-3-658-22556-8

    Angewandte Gesundheitswissenschaften

    Zeitschriftenartikel

    Marcus Herntrei, M. Volgger, S. Pichler, H. Pechlaner

    Cooperative resorts: An analysis of creative integration strategies in community destinations

    Journal of Destination Marketing & Management (JDMM), vol. 2019-März, no. 11, pp. 200-210

    2018

    DOI: 10.1016/j.jdmm.2018.04.002

    Abstract anzeigen

    Hotel resorts may be understood as stand-alone, large-scale tourist operations. Hotel resort development provides a sometimes criticised but repeatedly followed path towards efficient and effective tourism operations. However, a strong regimentation of quantitative hotel growth complicated such hotel resort development in the region of South Tyrol, Italy, and has prompted some hotel businesses to build alternative strategic alliances. These alliances can be regarded as ‘cooperative resorts’ and characteristically include the integration of spatially divided and legally autonomous hotels within community destinations. The aim of this paper is to explore the nature of these observed cooperative resorts, to trace historical origins and reasons for their appearance and to investigate their impact on broader community destination networks. Based on a series of qualitative interviews, the paper finds that in contrast to enclave-type hotel resort models, cooperative resorts have a reduced tendency to segregate themselves from the respective destination networks, but rather affect their balance of power and impact on destination leadership.

    Angewandte Gesundheitswissenschaften

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Marcus Herntrei, F. Raich, M. Volgger, L.-M. Lun, L. Kofink, S. Pichler, H. Pechlaner

    Destination Management - Partizipative Destinationsentwicklungsprojekte : ein vorläufiges Resümee aus Südtirol

    Regionen, Standorte und Destinationen entwickeln. Perspektiven der Beziehung von Raum und Mensch., Bozen

    2017

    ISBN: 978-8868392482

    Angewandte Gesundheitswissenschaften

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Marcus Herntrei, M. Volgger

    Tourismusentwicklungskonzepte

    Regionen, Standorte und Destinationen entwickeln. Perspektiven der Beziehung von Raum und Mensch., Bozen

    2017

    ISBN: 978-8868392482

    Angewandte Gesundheitswissenschaften

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Marcus Herntrei, T. Wiesen, K. Pagenkopf

    Case Study: Eifel National Park (Germany)

    Design for All in Tourism Destinations

    2017

    Angewandte Gesundheitswissenschaften

    Buch (Monographie)

    Marcus Herntrei, A. Steinecke

    Destinationsmanagement

    UTB, Konstanz; München, vol. 3972. Tourismus

    2017

    ISBN: 978-3-8252-4824-6

    Abstract anzeigen

    Die Region als Marke. Eifel, Harz und Südtirol - diese drei Regionen stellen beliebte touristische Zielgebiete dar. Im Management solcher Destinationen ist ein Trend zu beobachten, der auf eine stärkere Verknüpfung von Tourismus, Wirtschaft und Gesellschaft setzt. Dadurch rücken eine regionale Markenbildung und ein regionales Management zunehmend in den Fokus der Akteure. Genau darauf geht die 2. Auflage dieses Buches ein: Sie erklärt das Konzept des Destinationsmanagements, das Wettbewerbsumfeld von Destinationen sowie die Aufgabenbereiche und die Arbeitsweise von Destination Management Organisationen. Die grundsätzlichen Überlegungen werden anhand aktueller Praxisbeispiele erläutert. Das Buch richtet sich an Tourismusstudierende sowie an touristische Praktiker.

    NachhaltigAngewandte Gesundheitswissenschaften

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Marcus Herntrei, M. Volgger, S. Pichler

    Part IV Italy

    Contemporary Destination Governance: A Case Study Approach, Bingley, UK, vol. Vol. 6

    2015

    ISBN: 978-1-78350-112-0

    Angewandte Gesundheitswissenschaften

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Marcus Herntrei, M. Volgger, S. Pichler

    Part VI Italy: Case 11 Naturns/Naturno

    Contemporary Destination Governance: A Case Study Approach, Bingley, UK, vol. Vol. 6

    2015

    ISBN: 978-1-78350-112-0

    Angewandte Gesundheitswissenschaften

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Marcus Herntrei, M. Volgger, S. Pichler

    Part IV Italy: Case 10 Tisens/Tesimo

    Contemporary Destination Governance: A Case Study Approach, Bingley, UK, vol. Vol. 6

    2015

    ISBN: 978-1-78350-112-0

    Angewandte Gesundheitswissenschaften

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Marcus Herntrei, M. Volgger, S. Pichler

    Part IV Italy: Case 12 Passeiertal/Val Passiria

    Contemporary Destination Governance: A Case Study Approach, Bingley, UK, vol. Vol. 6

    2015

    ISBN: 978-1-78350-112-0

    Angewandte Gesundheitswissenschaften

    Buch (Monographie)

    Marcus Herntrei

    Wettbewerbsfähigkeit von Tourismusdestinationen. Bürgerbeteiligung als Erfolgsfaktor?

    Entrepreneurial Management und Standortentwicklung - Perspektiven für Unternehmen und Destinationen

    2014

    ISBN: 978-3-658-07676-4

    Abstract anzeigen

    Marcus Herntrei geht der Fragestellung nach, welche mögliche Rolle der Bürger bei der Gestaltung zukunftsfähiger Tourismusdestinationen einnehmen kann. Mittels umfangreicher empirischer Erhebungen in vier Beispielregionen mit teils langjährigen Erfahrungen in der Bürgerbeteiligung (Biosphärenreservat Rhön, Vulkaneifel sowie die Gemeinden Naturns/Italien und Werfenweng/Österreich) untersucht er das Partizipationsverständnis der zentralen Akteure. Vor dem Hintergrund, dass Tourismusdestinationen nicht nur Wirtschaftsräume, sondern vor allem Lebensräume darstellen, zeigt der Autor die Auslöser, die Erwartungen und die Zielsetzungen bei der Einführung der Bürgerbeteiligung auf und beleuchtet die Chancen und Grenzen der Bürgerbeteiligung im Tourismus. ​

    Angewandte Gesundheitswissenschaften

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    V. Nikitsin, Marcus Herntrei

    Modernisierung der touristischen Aus- und Weiterbildung in Belarus: Ziele, Evaluierungsergebnisse und Perspektiven

    Kulturtourismus zu Beginn des 21. Jahrhunderts, München

    2013

    ISBN: 978-3486715019

    Angewandte Gesundheitswissenschaften

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Marcus Herntrei, F. Raich, S. Lange, H. Pechlaner

    Die Kirche als Anbieter von spirituellem Tourismus? - Spannungsfelder von Seelsorge und touristischer Nachfrage

    Wirtschaftsfaktor Spiritualität und Tourismus. Ökonomisches Potenzial der Werte- und Sinnsuche., Berlin, vol. 13

    2012

    ISBN: 978-3-503-12969-0

    Angewandte Gesundheitswissenschaften

    Zeitschriftenartikel

    Marcus Herntrei, S. Pichler, H. Pechlaner

    From mobility space towards experience space: implications for the competitiveness of destinations

    Tourism Review, vol. 67, no. 2, pp. 34-44

    2012

    Abstract anzeigen

    Destinations are embedded in a competitive environment, in which quality and service alone do not satisfy the customer, and are no longer useful for differentiation. Thus experiences, as a source of customer value, are gaining importance in destination management. Experiences are provided at isolated attraction points, rather than as networks within spaces. Thus, destinations are forced to provide emotional experiences along the entire tourist service chain within the destination space. The challenge is to transform the space of the tourist's movements into one of experiences. The main purpose of this study is to develop a conceptual framework for the mobility offer in the destination, the realised mobility and the relative experience.

    Angewandte Gesundheitswissenschaften

    Zeitschriftenartikel

    Marcus Herntrei, M. Volgger, S. Pichler, H. Pechlaner

    From destination management towards governance of regional innovation systems – the case of South Tyrol, Italy

    Tourism Review, vol. 67, no. 2, pp. 22-33

    2012

    Abstract anzeigen

    In South Tyrol, Italy, and in other alpine destinations, the role of publicly financed tourism destination management has traditionally a strong focus on image promotion. In South Tyrol, three further regional public management organisations have recently been founded with the aim of developing the location by expanding its innovation and export capabilities, especially for small to medium‐sized enterprises (SMEs). All four public organisations aim to increase the competitiveness of local companies through creating a more efficient management of destination and location. The cooperation between the four organisations and further public and private regional stakeholders might be regarded as a regional innovation system (RIS). This paper aims to analyse and discuss within the frame of a case study, the structure of the cooperation between the four public organisations and if it can be regarded as a developing South Tyrolean regional innovation system. The paper aims to focus on the roles of the four organisations, possible synergies and implications for regional governance.

    Angewandte Gesundheitswissenschaften

    Zeitschriftenartikel

    Marcus Herntrei, M. Volgger, H. Pechlaner

    Destination management organizations as interface between destination governance and corporate governance

    Anatolia - An International Journal of Tourism and Hospitality Research, vol. 23, no. 2, pp. 151-168

    2012

    Abstract anzeigen

    Destination management organizations (DMOs) play a major role in managing destination networks and in fostering cooperation between destination actors. DMOs are central figures in the governance of tourism destinations. However, being organizations, their operations are also judged according to their organizational efficiency and effectiveness. This paper applies the concept of corporate governance to capture these internal performance indicators, and investigates its relationship to the external performance of DMOs as promoters of cooperation. Very few studies have considered such inter-dependencies between DMO performance and destination performance; and even fewer have explicitly analysed the relationships between the destination governance and the corporate governance of DMOs. Therefore, this research uses an exploratory, theory-generating case study approach to develop testable hypotheses for future generalizing research attempts. Semi-structured interviews were conducted with several destination actors, and qualitatively analysed using the GABEK toolset. From this qualitative analysis four hypotheses emerged, which generally indicate a positive link between a DMO's corporate governance characterized by a broad stakeholder involvement, an efficient way of working, visible signs of performance on the one hand, and both the DMO acceptance and the level of cooperation in the destination on the other hand.

    Angewandte Gesundheitswissenschaften

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    Marcus Herntrei, G. Dal Bò, H. Pechlaner

    Die Rolle von Kulturevents in der Imagebildung und -wahrnehmung einer Destination: das Beispiel Manifesta 7 in Südtirol

    Kultur als touristischer Standortfaktor. Potenziale - Nutzung - Management, Paderborn, vol. 23

    2011

    ISBN: 978-3-9811108-4-5

    Angewandte Gesundheitswissenschaften

    Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)

    M. Elmi, Marcus Herntrei, H. Pechlaner

    Uncertainty Regarding Climate Change and Strategic Planning in Two Tourism Destinations in South Tyrol

    Coping with global climate change. Strategies, policies and measures for the tourism industry., Innsbruck

    2011

    ISBN: 978-3-902811-16-5