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Suche nach „[A.] [Kobleder]“ hat 2 Publikationen gefunden
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    GesundAngewandte Gesundheitswissenschaften

    Zeitschriftenartikel

    A. Kobleder, N. Nikolic, Mareike Hechinger, K. Denhaerynck, M. Hampl, M. Müller, B. Senn

    Perceived Health-Related Quality of Life in Women with Vulvar Neoplasia: A Cross Sectional Study

    International Journal of Gynecological Cancer, vol. 26, no. 7, pp. 1313-1319

    2016

    DOI: 10.1097/IGC.0000000000000770

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    Objective The aim of the study was to determine health-related quality of life (HRQoL) of women with surgically treated vulvar intraepithelial neoplasia (VIN) and vulvar cancer (VC) during the first week after hospital discharge. Further objectives were to investigate differences between women with VIN and VC as well as to examine whether correlations exist between women’s symptom experience and HRQoL. Methods This cross-sectional study was conducted in 8 hospitals in Germany and Switzerland. Women with VIN and VC rated HRQoL with the validated German Short-Form 36. Differences between HRQoL in women with VIN and VC were tested with Wilcoxon rank-sum score. The WOMen with vulvAr Neoplasia (WOMAN) - Patient reported Outcome (PRO) self-report instrument was used to measure women’s symptom experience. Correlations between symptoms and HRQoL were calculated using Spearman correlation coefficient. Results Women with VIN and VC (n = 65) reported lower HRQoL in physical aspects (Physical Component Summary [PCS], 34.9) than that in mental aspects (Mental Component Summary, 40.5). Women with VC had lower HRQoL than women with VIN, as manifested by significant differences concerning the dimensions of “physical functioning” and “role-physical.” “Difficulties in daily life” as a distressing symptom correlated with MCS and PCS. Wound-related symptoms correlated with PCS and psychosocial symptoms/issues with MCS. Conclusions Analysis showed that women with vulvar neoplasia reported lower HRQoL in the physical and mental dimensions 1 week after discharge than comparable studies referring to months or years after surgery. Health-related quality of life is influenced by physical impairment because physical symptoms are prevalent 1 week after discharge. Patient education should focus on symptom management in an early postsurgical phase to enhance women’s HRQoL.

    GesundAngewandte Gesundheitswissenschaften

    Zeitschriftenartikel

    Mareike Hechinger, A. Kobleder

    Förderung der Adhärenz kardiologischer Rehabilitation

    Cochrane Pflege Corner. Krankenpflege, vol. 8, pp. 36-37

    2015

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    Die kardiologische Rehabilitationist eine Komponente zur Unterstützung von Patientinnen und Patienten bei der Erholung nach koronaren Ereignissen und zielt darauf ab, die Wahrscheinlichkeit für weitere Erkrankungen zu senken. Die Anzahl Teilnehmender an Rehabilitationsprogrammen ist aber oft gering und teilnehmende Personen halten sich mitunter nicht an das empfohlene Programm. Mit diesem Cochrane Review wird ein bereits bestehender Review aus dem Jahr 2013 aktualisiert. Die Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler suchten in den Datenbanken MEDLINE, EMBASE, CI-NAHL und PsycINFO. Zudem wurden die Datenbanken des Central Register of Controlled Trials (CENTRAL) und die Conference Proceedings on Web of Science (ISI Proceedings) durchsucht. Um auf weitere Studien aufmerksam zu werden, wurden auch die Datenbanken des National Health Service (NHS) und des Centre for Reviews and Dissemination (CRD) berücksichtigt. Neben der Suche in Datenbanken wurden die Referenzlisten eingeschlossener Studien nachweiteren relevanten Studien durch-gesehen. Es gab keine Einschrän-kung hinsichtlich der Sprache.Eingeschlossen wurden randomi-sierte kontrollierte Studien (RCT’s),Quasi-RCT’sund Crossover-Stu-dien. Personen über 18 JahremitMyokardinfarkt, Koronararterien-bypass-Operation, perkutanertransluminaler Koronarangioplastie (PTCA), Herzversagen, Angina oder anderen koronaren Herzerkrankungen galten als relevante Population, sofern sie berechtigt und geeignet waren, an einer kardialen Rehabilitation teilzunehmen. Zur Messung der Adhärenz wurden solche Teilnehmende als relevant angesehen, die bereits zugestimmt hatten, an einer Rehabilitation teilzunehmen. Ausgeschlos-sen wurden Personen mit Herztransplantation oder Herzschrittmachern bzw. Studien mit Interventionen, die lediglich pharmakologische Behandlungen betrafen.